/  Yenilik ve Girişimcilik   /  Dijital Dönüşüm

Dijital Dönüşüm

Dijital Dönüşüm Nedir?

TÜBİTAK tarafından, hızla gelişen bilgi ve iletişim teknolojilerinin sunduğu imkânlar ve değişen toplumsal ihtiyaçlar doğrultusunda, organizasyonların daha etkin, verimli hizmet vermek ve faydalanıcı memnuniyeti sağlamak üzere insan, iş süreçleri ve teknoloji unsurlarında gerçekleştirdiği bütüncül dönüşüm olarak tanımlanmaktadır.  

OECD, dijital dönüşümü tanımlarken bilişim alanında sıkça kullanılan sayısallaştırma sürecinin ekonomik ve sosyal etkilerine vurgu yapmaktadır. Buna göre, başlangıçta dijital teknolojiler sayesinde analog kayıtlar dijital ortamda işlenir hale getirilmiş (otomasyon) ve süreçler dijital ortama aktarılmıştır (e-hizmet). Günümüzde ise tüm kurumsal varlıklar ve paydaş ilişkileri dijital ortamda yeniden tanımlanmaktadır (dijital dönüşüm). Dijital dönüşümü hızlandırmak, yönlendirmek ve yönetebilmek için kurum ve kuruluşların belli bir dijital olgunluğa erişmesi gerekmektedir. Ancak bunu sürdürülebilir kılmak için dijital dönüşüm sistematik ve bütüncül olarak ele alınmalıdır. 

Deloitte, dijital dönüşümü; dijital, sosyal, mobil ve yeni teknolojileri kullanarak, müşterilere ve ekosisteme değer yaratacak, iş süreçlerini geliştirecek ve tüm şirketin yetkinliklerini artıracak yeni iş yapış ve yeni düşünüş şekillerine geçiş süreci olarak tanımlamaktadır.  

Ülkelerin dijital dönüşüm sürecinde geldikleri noktayı farklı kriterlere göre ölçerek kıyaslayan çeşitli endeksler kullanılmaktadır. Örneğin, e-Devlet ile ilgili ölçümleme çalışmaları içinde en çok bilinen ve takip edilen çalışma, Birleşmiş Milletler tarafından yürütülen e-Devlet Gelişmişlik Endeksidir. Buna göre ülkemiz, çevrimiçi hizmet, telekomünikasyon altyapısı ve insan kaynağı gibi kriterlere göre 2018 yılında dünya genelinde 193 ülke arasında 53. sırada yer almıştır.  

Avrupa Birliği’nin dijital toplum ve ekonomi alanında AB üyesi olmayan 17 ülke ile karşılaştırmalı değerlendirmeler yaptığı I-DESI (The International Digital Economy and Society Index) endeksine göre 2018 yılında 28 üyeli Birlik ortalaması, Güney Kore, ABD ve Japonya’nın halen gerisindedir.  

Kaynakça

  • Deloitte, “Digital Round Up”, Ocak 2017. 

İpek KOCAOĞLU
Uzman
Yenilik ve Girişimcilik Politikaları Birimi

ipek.kocaoglu@izka.org.tr